Czy warto budować garaż?

Garaż jest szczególnie przydatny w okresie jesienno-zimowym, kiedy chcemy ochronić samochód i nas samych przed działaniem niekorzystnych warunków atmosferycznych. Osoby planujące budowę domu, zastanawiają się, czy warto budować również dodatkowy budynek lub wiatę na auto. Garaż dwustanowiskowy czy jednostanowiskowy? Garaż w bryle budynku czy wolnostojący? Garaż ogrzewany czy nie? Możliwości jest sporo. Przeczytaj ten wpis, by dowiedzieć się jaki garaż wybudować i czy w ogóle warto to robić.



Wielkość garażu

Garaż to pomieszczenie lub budynek, w którym parkuje się auta, ale również przechowuje się narzędzia, sprzęty i urządzenia do pielęgnacji ogrodu. Niektórzy wykorzystują garaż jako kącik do majsterkowania. Ta przestrzeń musi spełniać wiele funkcji, dlatego należy zaplanować na etapie budowy, jaka powinna być odpowiednia wielkość garażu. Jeśli garaż będzie zbyt mały, pozostanie prawdopodobnie jedynie graciarnią, a samochód znajdzie swoje stałe miejsce na podjeździe. Optymalne wymiary wnętrza garażu jednostanowiskowego to około 3,5 na 6,0 m, natomiast dwustanowiskowego 6,5 na 6,0 m. Jeśli, oprócz samochodów, ma się w nim znaleźć też miejsce do przechowywania np. kosiarki i rowerów, należy doliczyć dodatkowy metr do długości lub szerokości pomieszczenia. Wymiar otworu w murze pod bramę garażową zależy od konkretnego modelu bramy. Pojedynczy wjazd będzie wygodny w użytkowaniu jeśli będzie miał około 2,25 m wysokości i 3,0 m szerokości, natomiast otwór pod bramę dla dwóch aut, powinien mieć około 2,25 m wysokości i 6,0 m szerokości. Nie można zapomnieć o zaplanowaniu zapasu miejsca, potrzebnego do przytwierdzenia prowadnic po bokach bramy, oraz pod sufitem, wewnątrz garażu (min. po 25 cm). Dokładne wytyczne należy sprawdzić po wyborze konkretnego sposobu otwierania i modelu bramy. Na rynku są dostępne bramy segmentowe, otwierające się od dołu do góry lub wzdłuż ściany bocznej garażu. Można również kupić sztywną bramę, składająca się z dwóch lub jednej części.

Czego nie może zabraknąć w garażu?

Oprócz wyboru wielkości garażu, należy również zdecydować na etapie projektowania o wyposażeniu garażu w niezbędne instalacje i urządzenia. Warto przewidzieć w nim miejsce na zlew roboczy lub myjkę dla psa oraz regały na narzędzia i stół do majsterkowania. Czasem budowa kanału może okazać się przydatna. Ważne są też stojaki na rowery i wieszaki na opony. Nie można zapomnieć o zapewnieniu oświetlenia w pomieszczeniu i doprowadzeniu zasilania do automatycznej bramy garażowej. Należy również wykonać spadki w posadzce i odwodnienie. Dzięki temu, roztapiający się śnieg, oraz zanieczyszczenia naniesione przez auto, nie będą zalegać na podłodze. Styropian pod wylewką w garażu powinien mieć podwyższoną odporność na obciążenia (np. Eps200). Wykończenie podłogi może stanowić zwykły beton pomalowany farbą, żywica epoksydowa lub gres. Bardzo ważne jest też zapewnienie dobrej wentylacji garażu. Może to być wentylacja grawitacyjna (np. wlot powietrza przez bramę, a wylot przez kratkę wentylacyjną umieszczoną pod sufitem i komin) lub wentylacja mechaniczna.

Garaż ogrzewany i nieogrzewany

Ogrzewanie garażu ma zarówno swoje wady jak i zalety. Garaż powinien być ogrzewany i ocieplony jeśli znajduje się w bryle budynku, a ściana i strop oddzielające go od części mieszkalnej nie są odizolowane termicznie. Ogrzewanie garażu, do którego wchodzi się bezpośrednio z wnętrza domu, daje poczucie komfortu cieplnego, bez potrzeby przechodzenia przez podwórko lub wychłodzone pomieszczenie. Dodatkowo stwarza możliwość wykorzystania garażu jako przestrzeni do majsterkowania przez cały rok. W garażach stosuje się zarówno ogrzewanie podłogowe (z większym niż zwykle rozstawem pętli np. co 15 cm) jak i tradycyjne grzejniki. Dzięki temu, zbierająca się na podłodze woda szybciej odparowuje. Pomiędzy garażem, a pomieszczeniem mieszkalnym powinna znaleźć się tak zwana śluza, czyli przedsionek lub garderoba wydzielone drzwiami, po to by nieprzyjemne zapachy i spaliny nie przedostawały się do wnętrza domu. Garaże wolnostojące zazwyczaj nie są ogrzewane i dlatego nie ma potrzeby ich szczelnego ocieplania styropianem czy wełną. Jeśli garaż jest nieogrzewany, ale sąsiaduje bezpośrednio z budynkiem, temperatura w jego wnętrzu rzadko spada poniżej 0 - zazwyczaj, w okresie zimowym, utrzymuje się na poziomie kilku stopni Celsjusza powyżej 0. Ogrzewanie garażu generuje dodatkowy koszt, a nie zawsze jest to rozwiązanie niezbędne.

Wiata garażowa

Opcją pośrednią pomiędzy garażem, a miejscem postojowym "pod chmurką" jest wiata garażowa. W języku potocznym, wiata garażowa to budowla o lekkiej konstrukcji, przeznaczona do przechowywania samochodu, która jest zadaszona, ale nie posiada trwałych przegród zewnętrznych ze wszystkich stron. Wiata garażowa nie jest pojęciem definiowanym przez przepisy budowlane i dlatego w trakcie wyboru jej lokalizacji na działce, należy ją traktować jako garaż otwarty (a nie wiatę - która w swoich założeniach ma służyć celom rekreacyjnym i gospodarczym - nie do parkowania w niej pojazdów). W związku z tym, muszą być zachowane odpowiednie odległości pomiędzy wiatą garażową, a oknami do pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi oraz granicami działki. W bardziej skomplikowanych przypadkach, ma to również wpływ na klasyfikację pożarową wiaty. Wiata garażowa może być wolnostojąca lub przyległa do budynku - jedno lub wielostanowiskowa. Jest tańsza w budowie niż typowy garaż, nie wymaga ogrzewania i wentylacji. Stanowi ochronę  pojazdu przed nadmiernym nagrzewaniem się i opadami. Jest wygodna w użytkowaniu, ponieważ aby zaparkować w niej samochód, nie trzeba otwierać bramy. Wiata niestety nie zabezpiecza auta przed kradzieżą, ani oblodzeniem szyb w zimie.

Podsumowanie

Garaż przy domu to duże udogodnienie, zwłaszcza jeśli jest on zlokalizowany w bryle budynku i ogrzewany. Takie rozwiązanie jest niestety kosztowne w budowie i utrzymaniu. W przypadku garażu wolnostojącego, należy brać pod uwagę również wyższy podatek od nieruchomości. Taniej, estetyczniej i wygodniej jest zainstalować jedną, szeroką bramę w garażu dwustanowiskowym, niż dwie mniejsze. Gdy już zdecydujesz się na budowę garażu, zaplanuj jego optymalne wymiary i ilość miejsc postojowych, odpowiadających ilości samochodów w gospodarstwie domowym. Zbyt ciasny garaż to tylko strata pieniędzy - nie będzie on spełniał swojej funkcji. Dla osób szukających oszczędności, dobrym rozwiązaniem jest budowa wiaty garażowej. Ta opcja jest szczególnie polecana, gdy wjeżdżasz / wyjeżdżasz z posesji wielokrotnie w ciągu dnia i zależy Ci na wygodzie. Jeśli chcesz budować ekonomicznie i ciąć koszty do minimum - zrezygnuj z jakiegokolwiek garażu, czy wiaty.

Mam nadzieję, że ten artykuł będzie pomocny w podjęciu decyzji o budowie garażu. Czy wg Ciebie garaż przy domu jest niezbędny? Jeśli tak, to jaki?

Komentarze

Popularne

Dom czy mieszkanie - co wybrać?

Jaki projekt domu wybrać?